
Natknąłem się ostatnio na bardzo ciekawą ankietę realizowaną w ramach badań przez ARC Rynek i Opinia dla D.A.S. Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A.
Zgodnie z wnioskami tychże badań aż 28 proc. ankietowanych oświadczyło, że w ciągu ostatnich trzech lat przydarzyła im się sytuacja, w wyniku której byli uprawnieni do dochodzenia odszkodowania, ale ostatecznie odpuścili i nie weszli na drogę sporu.
W zasadzie wynik tych badań w ogóle nie dziwi.
Jeżeli przejrzelibyście Państwo komentarze, które pojawiają się pod moimi wpisami, to przewija się w nich bardzo negatywny obraz polityki zakładów ubezpieczeń forsujących odmowy wypłaty w sytuacjach, które dla komentujących są wręcz oczywiste.
Niestety po części z takimi wnioskami trzeba się zgodzić. Skoro bowiem procent osób, które rezygnują z dochodzenia, z walki o swoje jest tak wysoki, to organizacja myśląca kategoriami zysku i strat, wyposażona w wszelakiego rodzaju narzędzia analityczne, po prostu z tej sytuacji korzysta.
Nawet licząc się z faktem, iż 90 % jak nie więcej sporów sądowych przegra, to i tak koszty poniesione na obsługę prawną i koszty procesu płacone drugiej stronie będą mniejsze niż wartość tych 28% odszkodowań, które nie są wypłacane.
Wracając natomiast do treści badań warto także odnotować przesłanki „wywieszenia białej flagi” przez ubezpieczycieli.
Pierwszą i oczywistą przeszkodą są koszty. Prawie połowa ankietowanych, a dokładnie 44 proc. zrezygnowała z walki o swoje, gdyż uznała, że prowadzenie sporu i związane z tym koszty adwokata, czy radcy prawnego są w Polsce zbyt drogie. O kosztach pisałem TUTAJ i TUTAJ.
Kolejna gruba, blisko trzecia część ankietowanych, uznała że sprawa była po prostu zbyt błaha. No akurat te przesłankę rozumiem, czasem dla świętego spokoju warto odpuścić.
Blisko co piąty pytany -21 % nie miał natomiast czasu, aby się sprawą zająć.
Jakie z tego wnioski płyną? Chyba dopóki ten wskaźnik z 28 % nie zmaleje do 2,8 % sądowe wokandy będą zapełnione sprawami przeciwko PZU, Warcie, Allianzowi, czy każdemu innemu ubezpieczycielowi.