Stawki za roboczogodzinę za pracę blacharskie i mechaniczne na polskim rynku usług motoryzacyjnych

512px-HinausautoPonad dwa lata temu na łamach niniejszego bloga pojawił się wpis dotyczący opublikowanego przez Rzecznika Finansowego Raportu dotyczącego stawek za roboczogodzinę prac blacharskich, lakierniczych i mechanicznych na polskim rynku usług motoryzacyjnych.

Ostatnimi czasy miałem mailową dyskusję z jednym z Czytelników bloga, prowadzącym warsztat samochodowy, którą podsumować można pytaniem: „Jakie stawki za pracę blacharskie i mechaniczne stosowane przez warsztaty samochodowe są zasadne? Tak aby w ewentualnym procesie sądowym  Sąd zasądził odszkodowanie obejmujące te stawki.

No cóż wiadomo, iż wiele tu zależy od biegłego, który w danej konkretnej sprawie wyda swoją opinię.

Niemniej jednak tytułem wskazówki warto się odwołać do dobrej roboty Rzecznika Finansowego, który sporządził w 2015 raport, a który pozwolę sobie zacytować:

„Z analizy wysokości stawek za roboczogodzinę prac blacharskich i lakierniczych
przedstawionej w prezentacji M. Mankiewicza Stawki za roboczogodzinę w warsztatach
samochodowych, DEKRA Polska Sp. z o.o., prezentacja przedstawiona podczas 4. Forum
Ubezpieczeń Komunikacyjnych w dniu 26 marca 2009 r. wynikają następujące kwoty:

warsztaty nieautoryzowane – od 80 do 100 zł netto,

warsztaty autoryzowane – od 120 do
125 zł netto.

Zestawienie wysokości stawek za roboczogodzinę w poszczególnych
województwach w warsztatach zrzeszonych w organizacjach rzemieślniczych Związku
Rzemiosła Polskiego pozwala określić stawki następująco:

stawka minimalna, średnia dla wszystkich województw – 85 zł netto,

stawka maksymalna, średnia dla wszystkich województw – 174 zł netto.

Po przeanalizowaniu stawek stosowanych przez zakłady
ubezpieczeń w kosztorysach napraw w przypadku szkód częściowych można zauważyć, iż stawki za roboczogodzinę zawarte w kosztorysach opracowywanych przez zakłady
ubezpieczeń nie mają żadnego uzasadnienia w realiach rynkowych.”

 

 

Autor: bartoszkowalak

Nazywam się Bartosz Kowalak i jestem prawnikiem, radcą prawnym, do tego jeszcze wspólnikiem w Kowalak Jędrzejewska i Partnerzy Kancelaria Prawna w Poznaniu. Kilka informacji więcej można znaleźć na naszej stronie http://www.prawnikpoznanski.pl. W zasadzie od początku kariery zawodowej miałem i nadal mam do czynienia z sprawami związanymi z dochodzeniem odszkodowań, czy to za wypadki drogowe, czy inne zdarzenia powodujące, iż u jednej osoby z winy drugiej dochodzi do powstania szkody na osobie lub w majątku. W skrócie można by więc napisać, iż obracam się w dziedzinie, która można by dla potrzeb niniejszego bloga nazwać prawem odszkodowań. Prawem odszkodowań- a więc odpowiedzią na pytanie, kto, za co, komu i ile ma zapłacić, gdy zawinił. Temat ten w zasadzie sprawia mi satysfakcję zawodową, tak więc jest to dziedzina prawa,z która lubię się mierzyć. Dlatego też postanowiłem także poza polem działania jakim jest sądowa wokanda spróbować moich sił także poprzez to medium jakim jest niniejszy blog. Chciałbym tutaj pisać o ciekawych rzeczach, często ciekawostkach, związanych z odszkodowaniami. Podzielić się moimi przemyśleniami czy też może udzielić jakieś rady. Drugą gałęzią, której poswięcam sporo uwagi sa sprawy spadkowe: Tak poza tematem bloga zapraszam do zapoznania się z oferta prowadzenia spraw spadkowych. Tak się złożyło, iż poza odszkodowaniami jest to druga gałąź prawa, którą się zajmuję: https://prawospadkowepoznan.pl/

10 myśli na temat “Stawki za roboczogodzinę za pracę blacharskie i mechaniczne na polskim rynku usług motoryzacyjnych”

  1. Ubolewać tylko można nad tym,że każde Towarzystwo Ubezpieczeniowe będące na rynku w swoich kosztorysach wskazuje stawkę za rbg 50-51 PLN. Tak naprawdę biorąc pod uwagę powyższy artykuł stwierdzić należy, że jawnie oszukują poszkodowanych.

    Polubienie

  2. Czy ja dobrze rozumiem, że w 2015 roku Rzecznik Finansowy opiera się na oszacowaniu stawek wykonanym w 2009 roku? Jeżeli tak, to nie ma się co dziwić, że Sądy orzekają jak orzekają.

    Polubienie

    1. Pewnie się opierał na ostatnich dostępnych badaniach, które jak widac były robione ostatnio w 2009 r. Co nie zmienia wniosku, iż skoro nawet stawki uznawane przez ubezpieczycieli w chwili obecnej sa niższe jak z 2009 r. średnie, to …

      Polubienie

    2. Aktualnie brak jest nowych opracowań w tym zakresie, ja sam niestety oprócz własnych badań rynku powołuję się na raport Rzecznika Ubezpieczonych w celu uwiarygodnienia wyników.

      Polubienie

  3. Żeby było jeszcze smutniej , to niektórzy do dnia dzisiejszego dzielą stawkę rbg, na blacharską i lakierniczą.
    Mnie już na tępotę szkoda słów, to walenie głową w betonowy mur. Wykładnia stawki rbg. to „łopatologicznie”-koszt funkcjonowania firmy w czasie 1 godziny. Papier toaletowy też powinien być wliczony.

    Polubione przez 1 osoba

    1. A dzieje się tak dlatego, że programy kalkulacyjne pozwalają na ustalania stawek osobno blacharskich, osobno lakierniczych, a czasem nawet osobno dla różnych klas trudności napraw.

      Polubienie

    2. na 10-20 dobrych blacharzy przypada 1 dobry lakiernik, dlatego jemu trzeba zapłacić więcej. Do tego koszty kabiny i nic dziwnego w tym, że godzina pracy lakiernika jest wyceniana wyżej. Dziwne, to jest raczej zrównanie wszystkich prac do jednego poziomu. Czasochłonność pracy odkręcenia koła, które może wykonać uczeń, jest tyle samo warta co blacharza? a dalej lakiernika, który odpowiada za efekt końcowy? To właśnie jest dziwne. To tak, jakby oczekiwać od kafelkarza, żeby brał tyle samo za metr co malarz, w końcu remontuje to samo mieszkanie

      Polubienie

  4. A ja chciałbym zapytać, jak Pan radca prawny, zapatruje się na ustalanie stawek prac blacharskich i lakierniczych oszacowanych następująco:
    – lokalnie dla miejsca zamieszkania poszkodowanego (lub miejsca likwidacji szkody – choć w tym przypadku są to stawki konkretnego warsztatu)
    – oszacowane metodą Sheparda na bazie ponad 1000 warsztatów (jest to metoda wagowa – im warsztat dalej od wskazanego punktu tym ma mniejszy wpływ na obliczaną średnią), oczywiście 1000 warsztatów to kropla w rzeczywistej ilości zakładów ale to zawsze lepiej niż średnia z 5 czy 10 telefonów po warsztatach bo i takie kwiatki w opiniach biegłych widziałem.

    Polubienie

Dodaj komentarz