Korekty eksperckie wpływające na szacowanie wartości uszkodzonego pojazdu.

Japan1898Panhard

Jeżeli ktoś z Państwa miał kiedyś do czynienia z szkodą całkowitą, to zauważy, iż jej ostateczna wartość zależy od dwóch czynników.

Po pierwsze od wyceny wartości pojazdu na datę ustalenia odszkodowania lub dnia szkody i po drugie od oszacowanej wartości wraku pojazdu.

Gdyby przyjrzeć się wycenie wartości pojazdu sprzed dnia szkody zauważyć można, iż najpierw ubezpieczyciel, a  następnie pewnie biegły sądowy z dziedziny techniki samochodowej wartość te ustalają odnosząc markę i typ pojazdu do katalogów prowadzonych przez firmy będące autorami specjalistycznych programów eksperckich ( np. Info Expert), a następnie tę średnią typową wartość korygują stosując jedną z korekt i w pewnych granicach właściwych dla danej korekty.

Co istotne o ile z wyjściową wartością pojazdu nie wiele zrobimy, to same korekty w dużym zakresie oparte są na uznaniu ( wiedzy) wyceniającego, z którą to oceną nie koniecznie musimy się zgadzać. Zwłaszcza nie musimy się zgadzać i powinniśmy być podejrzliwy co do zasadności zastosowania danej korekty, gdy wycena pochodzi od podmiotu zainteresowanego w jak najmniejszej wypłacie odszkodowania.

Warto więc wiedzieć jakie  korekty mogą pojawić się w otrzymanej wycenie i czy warto je kwestionować.  Zwłaszcza, iż ich zsumowanie może dać bardzo solidny procent od wartości średniej pojazdu.

W kilku kolejnych artykułach postaram się je, krótko przedstawić, a dziś zacznę od wymienianki:

korekta ze względu na stan utrzymania i dbałość o pojazd
korekta ze względu n wcześniejsze naprawy
korekta ze względu na liczbę właścicieli
korekta ze względu na aktualność badań technicznych
korekta ze względu na serwisowanie pojazdu
korekta ze względu na szczególny charakter eksploatacji
korekta ze względu na regionalną sytuację rynkową
korekta ze względu na konieczne naprawy pojazdu
korekta ze względu na składanie pojazdu
korekta ze względu na homologację na pojazd ciężarowy

Reklamy

8 komentarzy do “Korekty eksperckie wpływające na szacowanie wartości uszkodzonego pojazdu.

  1. Mnie dali +5% za idealny stan pojazdu i dbałość o niego po czym dowalil – 5% za rejestrację jako pojazd ciężarowy (firmowy) bo takie pojazdy są wyekspoatowane i mają niższe ceny. Oczywiście i stan i przebieg mniejszy od normatywnego o 150tys km na to nie wskazywały. Koniecznie chcieli umowy kupna bo myśleli że będzie niska kwota zakupu więc jeszcze będą mogli obniżyć wycenę była 4x wyższa niż ich wyliczenia więc nie brali pod uwagę. Razem z samochodem zostalo zniszczone całe dodatkowe wyposażenie zamontowane chwilę przed i warte więcej niż sam samochód. Odszkodowanie dostałem takie że nie pokryło nawet kosztów zakupu samego samochodu. Kupiłem w końcu drugi ten sam model 2 lata starszy z większym przebiegiem oczywiście droższy niż ten pierwszy bo ceny rosną i rosnąć. Wyposażenie odkupiłem ale nie w całości bo jeden z elementów nie występuje w sprzedaży wcale z uwagi na znikoma ilość wyprodukowanych sztuk. Oczywiście Allianz nic to nie interesuje oni uważają że w pełni pokryli szkodę niestety tylko w ich alternatywnej rzeczywistości. W prawdziwym życiu ja mam zniszczone zdrowie i straty idące już w kilkadziesiąt tysięcy złotych…

    Polubienie

    • Nie ulega wątpliwości, iż te wszystkie wyceny, to tylko funkacja rzeczywistej wartości rynkowej. Tę tak naprawde określa tylko i wyłacznie kupujacy z sprzedającym- ale niestety jakimś narzędziem tzreba się posługiwac. Fakt, zę korekty są natomiast bardzo mocno wykorzystywane do manipulowania wynikiem wyceny. W zasadzie w duzej części są one uznaniowe, sta wiadomo, iż ubezpieczyciel moze je uznaniowo traktowac na swoją korzyść.

      Polubienie

  2. Szkoda ze ubezpieczyciele zupełnie ignorują to orzeczenie :Jak wskazał Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 12 października 2001 r. (sygn. akt III CZP 57/01), w warunkach gospodarki rynkowej każda rzecz mająca wartość majątkową może być w każdym czasie przeznaczona na sprzedaż. Zbycie rzeczy jest takim samym uprawnieniem właściciela jak korzystanie z niej, wobec czego traci także znaczenie odróżnianie wartości użytkowej rzeczy od jej wartości handlowej. Miernikiem wartości majątkowej rzeczy jest pieniądz, a jej weryfikatorem rynek. Rzecz zawsze ma taką wartość majątkową, jaką może osiągnąć na rynku. Niezależnie zatem od tego, czy ubezpieczyciel korzysta z pomocy specjalistycznych narzędzi (programów) do wyceny wartości rynkowej pojazdu, istotne jest, aby dokonując wyceny wartości pojazdu, w sposób prawidłowy ustalił wartość rynkową pojazdu w dniu szkody, zaś wysokość odszkodowania powinna w pełni kompensować poniesioną przez poszkodowanego szkodę.

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s