Korekta ze wzgledu na przebieg odbiegający od przebiegu normatywnego

The_Soviet_Union_1971_CPA_4002_stamp_(Volga_GAZ-24_Automobile)Kolejnym istotnym czynnikiem wpływającym na wartość pojazdu jest jego przebieg.

Nie bez kozery zresztą od wielu lat kwitnie przemysł przekręcania liczników, gdyż prosty zabieg w postaci obniżenia wartości cyferek na wskażniku licznika pozwala na uzyskanie lepszej ceny od potencjalnego nabywcy.

Korekta ta powinna być automatycznie naliczana przez program kosztorysujący. Jest zastosowanie polega na podstawieniu rzeczywistego przeiegu odczytanego z licznika pojazdu i porównanie go z tzw. przebiegiem normatywnym. Pod pojęciem przebiegu normatywnego kryje sie przyjęta staystyczna wartość przejechanych kilometrów dladanego modelu i wieku pojazdu.

Jezeli dane wyceniane auto miało mniejszy przebieg od przebiegu normatywnego, to jak łatwo sie domysleć wartośc auta z tego tytułu powinna ulec zwiększeniu.

A contrario jeżeli auto było silnie eksploatowane, a liczba kilometrów na liczniku wykracza poza wartość przyjetą w tabelach statystycznych, to biegły obnizy wartość wyjściową ocenianego pojazdu.

Zwykle każde 10 tyś kilometrów odbiegających od wartości przebiegu normatywnego powoduje zastosowaniekorekty o odpowiedni dla danego modelu procent.

Co prawda wskazuje się, iż korekte te program powinien naliczyć automatycznie, ale z tą automatyką to równie wygląda, bo wjedenj z ostatnich opinii, którą analizowałem doszłodo stwierdzenia szkody cakowitej. Jak się okazało z uwagi na nie zastosowanie korekty dodatniej z tytułu przebiegu pojazdu, okilkadziesiat tysięcy mniejszego niż normatywny. Tak więc i tu warto byc czujnym.

 

O korektach można rownież poczytać pod tymi linkami: JEDEN i DRUGI,  , TRZECI. i CZWARTY. i PIĄTY. i SZÓSTY.I SIÓDMY I ÓŚMY I DZIEWIĄTY I DZIEŚIĄTY

Reklama

Autor: bartoszkowalak

Nazywam się Bartosz Kowalak i jestem prawnikiem, radcą prawnym, do tego jeszcze wspólnikiem w Kowalak Jędrzejewska i Partnerzy Kancelaria Prawna w Poznaniu. Kilka informacji więcej można znaleźć na naszej stronie http://www.prawnikpoznanski.pl. W zasadzie od początku kariery zawodowej miałem i nadal mam do czynienia z sprawami związanymi z dochodzeniem odszkodowań, czy to za wypadki drogowe, czy inne zdarzenia powodujące, iż u jednej osoby z winy drugiej dochodzi do powstania szkody na osobie lub w majątku. W skrócie można by więc napisać, iż obracam się w dziedzinie, która można by dla potrzeb niniejszego bloga nazwać prawem odszkodowań. Prawem odszkodowań- a więc odpowiedzią na pytanie, kto, za co, komu i ile ma zapłacić, gdy zawinił. Temat ten w zasadzie sprawia mi satysfakcję zawodową, tak więc jest to dziedzina prawa,z która lubię się mierzyć. Dlatego też postanowiłem także poza polem działania jakim jest sądowa wokanda spróbować moich sił także poprzez to medium jakim jest niniejszy blog. Chciałbym tutaj pisać o ciekawych rzeczach, często ciekawostkach, związanych z odszkodowaniami. Podzielić się moimi przemyśleniami czy też może udzielić jakieś rady. Drugą gałęzią, której poswięcam sporo uwagi sa sprawy spadkowe: Tak poza tematem bloga zapraszam do zapoznania się z oferta prowadzenia spraw spadkowych. Tak się złożyło, iż poza odszkodowaniami jest to druga gałąź prawa, którą się zajmuję: https://prawospadkowepoznan.pl/

5 myśli na temat “Korekta ze wzgledu na przebieg odbiegający od przebiegu normatywnego”

  1. Tylko ze standardowo przy mniejszym przebiegu niż normatywny ubezpieczyciel żąda przedstawienia pełnej dokumentacji od momentu zakupu w salonie do momentu szkody. Przy większym wystarczy mu przebieg z licznika. Prawda jest taka że to oni powinni udowodnić że przebieg jest większy niż wskazuję licznik. Żadne prawo nie nakłada obowiązku dokumentowania przebiegu jest on wpisywany na każdym okresowym badaniu technicznym i to musi wystarczyć. Jeżeli ubezpieczyciel twierdzi inaczej to niech to udowodni.

    Polubienie

  2. Czy w przypadku stwierdzenia przez Zakład ubezpieczeń szkody całkowitej uzasadnionym jest stosowanie korekty za przebieg pojazdu przy wycenie wartości pojazdu? Z moich informacji (może błędnych) wynika, że przy szkodzie całkowitej nie powinno się uwzględniać korekty za przebieg. Niestety nie mogę na to znaleźć żadnego paragrafu ani wytycznych, które to potwierdzają.

    W moim przypadku doszło do szkody całkowitej w pojeździe, a przebieg jest większy od normatywnego, więc zmniejszona została wartość pojazdu o prawie 4 tys.
    Nadmienię że licznik nie był „kręcony”. Jest to oryginalny przebieg udokumentowany książką serwisową.
    A ja osobiście nie robię milionów kilometrów rocznie 😉

    Z góry dziękuję za odpowiedź.

    Polubienie

  3. A ja mam pytanie czy korekta za przebieg powinna być od wartości bazowej? U mnie została najpierw dodana wartość dodatkowego wyposażenia i dopiero od tej kwoty zrobili minusową korektę za przebieg co jest dla mnie krzywdzące.

    Polubienie

Odpowiedz na bartoszkowalak Anuluj pisanie odpowiedzi

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: