
Policja w opublikowanym w pierwszym pólroczu tego roku Raporcie Komendy Głównej dotyczącym statystyk policyjnych zebrała także statystyki dotyczące kierowców, którzy siadają za wolantem po kilku głębszych.
Jak więc wyglada statystyka potencjalnych zabójców za kółkiem, oddaje głos pracy statystyków:
” W 2017 roku użytkownicy dróg (kierujący, piesi, pasażerowie) będący pod działaniem
alkoholu uczestniczyli w 2 788 wypadkach drogowych (8,5% ogółu wypadków), śmierć
w nich poniosło 341 osób (12% ogółu zabitych), a 3 150 osób odniosło obrażenia (8% ogółu rannych). W porównaniu z rokiem ubiegłym jest to mniej wypadków o 179 (-6%), mniej zabitych o 42 osoby (-11%) i mniej osób rannych o 242 (-7,1%).
Osoby będące pod działaniem alkoholu najczęściej uczestniczyły w zdarzeniach
drogowych w ostatnich dniach tygodnia: niedziele (21,3%) i soboty (19,8%). Niewątpliwie wpływ na to ma fakt, że koniec tygodnia, dni wolne od pracy, sprzyjają spotkaniom towarzyskim i imprezom, podczas których spożywany jest alkohol. Generalnie bowiem, w te dni zwiększa się liczba uczestników ruchu pod wpływem alkoholu.
W trakcie doby kulminacyjny jest przedział pomiędzy 16.00 a 22.00. W 2017 roku
w godzinach tych osoby pod działaniem alkoholu uczestniczyły w 1 373 wypadkach, co
stanowi 49,2% wszystkich wypadków z ich udziałem. Zginęły w nich 173 osoby (50,7%), a
rannych zostało 1 486 osób (47,2%). Rozkład godzinowy wypadków z ich udziałem pokrywa się z ogólną tendencją występowania. W godzinach gdy wystąpiła kulminacja, w co ósmym wypadku zginął człowiek.
W 2017 roku uczestnicy ruchu będący pod działaniem alkoholu spowodowali 2 163
wypadki (6,6% ogółu), w których zginęły 273 osoby (9,6%), a rannych zostało 2 440 osób
(6,2%). Najliczniejszą grupę sprawców wypadków stanowili kierujący pojazdami. Z ich winy doszło do 1 603 wypadków, w których zginęło 198 osób, a rannych zostało 1 936 osób. W odniesieniu do ogólnej liczby wypadków spowodowanych przez kierujących, kierujący pod działaniem alkoholu stanowili 5,6%. W porównaniu do 2016 roku nastąpił spadek liczby wypadków spowodowanych przez tę grupę kierujących o 83 ( -4,9%), mniej osób zabitych o 23 (-10,4%) i mniej osób rannych o 164 (-7,8%).
W grupie kierujących będących pod działaniem alkoholu, największe zagrożenie
bezpieczeństwa stanowili kierujący samochodami osobowymi, którzy spowodowali 1 097 wypadków (68,4% wypadków spowodowanych przez kierujących pod działaniem alkoholu).
Wskaźnik ten jest wyższy niż w roku ubiegłym. W wypadkach zawinionych przez
kierujących samochodami osobowymi zginęło 155 osób, tj. 78,3% śmiertelnych ofiar zdarzeń spowodowanych przez kierujących pod działaniem alkoholu (2016 rok – 75,6%), a rannych w tych wypadkach zostały 1 423 osoby tj. 73,5% (2016 rok – 73,6%). Następną grupą stwarzającą zagrożenie byli rowerzyści. Spowodowali oni 192 wypadki (12%), w których zginęło 14 osób (7,1%), a 184 zostały ranne (9,5%).
Najwięcej wypadków kierujący będący pod działaniem alkoholu spowodowali na
skutek niedostosowania prędkości do warunków ruchu, nieudzielenia pierwszeństwa
przejazdu, nieprawidłowego wyprzedzania oraz niezachowania bezpiecznej odległości
między pojazdami.
Analizując strukturę wiekową sprawców kierujących będących pod działaniem
alkoholu, należy zwrócić uwagę na grupę 18-24 lata (przedział siedmioletni), gdzie
odnotowano znaczny odsetek wypadków, chociażby w porównaniu do grupy 25-39, gdzie
przedział wiekowy obejmuje 15 lat.
Najwięcej wypadków kierujący będący pod działaniem alkoholu powodowali
w miesiącach letnich, szczególnie w sierpniu (12,3% ogółu) i w czerwcu (10,9% ogółu). Jest to spowodowane tym, że jest to okres urlopowy, jest większa swoboda, odbywa się więcej imprez towarzyskich jak również plenerowych.
W 2017 roku, w porównaniu z 2016 roku, nastąpił spadek liczby ujawnionych
kierujących pojazdami pod wpływem alkoholu (w stanie po użyciu oraz w stanie
nietrzeźwości) o 6 230 osób, zmniejszyła się liczba kontroli trzeźwości o 109 282.
Naruszony przepis 2016 r. 2017 r.
Art. 87 § 1 KW 18 419 15 074
Art. 87 § 2 KW 6 816 7 194
Art. 178a § 1 KK 59 861 55 161
Art. 87 § 1a KW 30 539 31 976
O g ó ł e m 115 635 109 405
Liczba kierujących poddanych badaniu na zawartość alkoholu:
2016 r. 2017 r.
17 942 523 17 833 241
Kierujący pojazdami będący pod działaniem innego środka byli sprawcami 52
wypadków, w których 19 osób zginęło, a 71 zostało rannych oraz 104 kolizji.
Piesi, będący pod działaniem alkoholu spowodowali 518 wypadków, w ich wyniku
śmierć poniosło 71 osób, a 454 zostały ranne. W porównaniu do roku 2016 nastąpił spadek liczby wypadków spowodowanych przez tę grupę uczestników ruchu o 55 (-9,6%).
Co piąty pieszy – sprawca wypadku był pod wpływem alkoholu (wskaźnik niższy niż
w roku ubiegłym). Liczba zdarzeń, do powstania których przyczynili się nietrzeźwi piesi
systematycznie spadała do 2010 (2008 – 2,7%, 2009 i 2010– 2,4%), w roku 2011 wzrosła
i stanowiła 2,8% wszystkich wypadków, w roku 2012 spadła do 2,7% , w 2013 r. do 2,3%, w
2014 r. do 2%, w 2015 r. do 1,8%, w 2016 r. było to 1,4%, a w 2017 wyniosła 1,6%.
Główne przyczyny wypadków spowodowanych przez pieszych będących pod
działaniem alkoholu to:
• nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem – 267 wypadków, (tj. 51,5%
wszystkich zdarzeń spowodowanych przez nietrzeźwych pieszych),
• przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym – 74 wypadki (14,3%).”
Z punktu widzenia prawa odszkodowań pamiętać należy, iż kierujący pod wpływem, lub po uzyciu alkoholu ryzykuje nie tylko odpowiedzialnoscią karną, ale także swoim własnym majątkiem.
Skutki wypadków drogowych pod wpływem alkoholu są bowiem pokrywane przez OC kierowcy, ale wobec takiego kierowcy ubezpieczycielowi przysługuje regres. O czym pisalem TUTAJ.