Jak rozszyfrować numer VIN ?

Daimler_2_cylinder_1894Mając do czynienia z szkodami w pojazdach samochodowych co chwilę poza taką oczywistą daną jaką jest numer rejestracyjny pojazdu pojawia się również drugi trochę mniej oczywisty skrót.

Mowa tutaj o numerze VIN, który jak wiele pojęć współczesnej cywilizacji jest skrótem z języka angielskiego: Vehicle Identification Number, który to termin na język Reja można przetłumaczyć jako: Numer Identyfikacyjny Pojazdu, popularnie zwany także po prostu numerem nadwozia.

W numer VIN wyposażony jest każdy samochód wyprodukowany w dowolnym państwie Świata. No może poza Koreą Północną 🙂 , choć w sumie to nawet nie wiem, co tam u nich poza rakietami schodzi z taśm produkcyjnych. 


VIN nadawany jest samochodom przez ich producentów, a zasady jego nadawania zostały określone przez międzynarodową normę ISO 3779 – 1983, stosowaną obecnie powszechnie na Świecie.

VIN ma charakter indywidualny i niepowtarzalny, toteż w sposób jednoznaczny pozwala na zidentyfikowanie danego pojazdu. 

Numer ten powinien znajdować się po prawej stronie pojazdu, wybity na ramie lub też na nadwoziu pojazdu, przy czym dopuszczalnym jest także umieszczenie numeru VIN na trwale złączonej z pojazdem płytce.

Numer ten znajduje się również w dowodzie rejestracyjnym każdego pojazdu.

Każdy numer VIN składa się z ciągu 17 znaków (są to cyfry i liczby), który można podzielić na trzy części.

Pierwsze trzy znaki pozwalają na uzyskanie informacji oznaczającej światowy kod producenta, który to kod nadawany jest danemu producentowi przez właściwy urząd w kraju, w którym znajduje się siedziba producenta. W skrócie jakbyśmy nie wiedzieli jaką marką jeździmy, to po pierwszych trzech cyfrach Vinu, możemy się tego dowiedzieć.

Następne w kolejności 6 znaków odnosi się do ogólnego opisu danego pojazdu i jego charakterystyki.

Producent pojazdu może tu umieścić informację odnoszące się do takich cech oznaczonego pojazdu jak: rodzaj nadwozia, typ silnika, liczba osi pojazdu, jego dopuszczalna masa, czy nawet kolor jego nadwozia.

Podawanie tych danych należy jednak do uznania producenta, może on również zrezygnować z opisu charakterystyki pojazdu a istniejące pozycje wypełnić znakami bez zdefiniowanego znaczenia.

Ostatnie 8 znaków, przy czym 4 ostatnie są zawsze cyframi, odnosi się do roku produkcji danego pojazdu, zakładu produkcyjnego, w którym wyprodukowano pojazd oraz zawiera indywidualny numer seryjny.

Niekiedy w numerze nadwozia umieszczona jest również specjalna liczba kontrolna, która ma zapobiegać modyfikowaniu numeru VIN. Choć jak wiemy, trawienie kwasami, ścieranie i inne metody usuwania starego numeru VIN i w to miejsce nabijanie nowego numeru, to chleb powszedni w fachu złodzieja samochodowego. 

Kupując więc auto warto sprawdzić numer VIN zwłaszcza, że w dobie internetu nie jest to wielki problem. Istnieje bowiem wiele stron www, na których można zdekodować tenże numer. 

Autor: bartoszkowalak

Nazywam się Bartosz Kowalak i jestem prawnikiem, radcą prawnym, do tego jeszcze wspólnikiem w Kancelarii Adwokacko Radcowskiej Kacprzak Kowalak spółka partnerska w Poznaniu. Kilka informacji więcej można znaleźć na naszej stronie http://www.kacprzak.pl. W zasadzie od początku kariery zawodowej miałem i nadal mam do czynienia z sprawami związanymi z dochodzeniem odszkodowań, czy to za wypadki drogowe, czy inne zdarzenia powodujące, iż u jednej osoby z winy drugiej dochodzi do powstania szkody na osobie lub w majątku. W skrócie można by więc napisać, iż obracam się w dziedzinie, która można by dla potrzeb niniejszego bloga nazwać prawem odszkodowań. Prawem odszkodowań- a więc odpowiedzią na pytanie, kto, za co, komu i ile ma zapłacić, gdy zawinił. Temat ten w zasadzie sprawia mi satysfakcję zawodową, tak więc jest to dziedzina prawa,z która lubię się mierzyć. Dlatego też postanowiłem także poza polem działania jakim jest sądowa wokanda spróbować moich sił także poprzez to medium jakim jest niniejszy blog. Chciałbym tutaj pisać o ciekawych rzeczach, często ciekawostkach, związanych z odszkodowaniami. Podzielić się moimi przemyśleniami czy też może udzielić jakieś rady.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s