3.
Jak Państwo zauważyliście ostatnio sporo piszę na temat ciekawostek związanych z odszkodowaniami wypływającymi z popularnych ostatnimi czasy Raportów. Tym razem znowu wrócę do Raporty Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości i ustaleń tego raportu dotyczących charakteru spraw mechaniczno-blacharskich, które masowo rozpoznawane są przez sądy.
Prawnicy Instytutu przeanalizowali kilkaset akt sądowych z terenu kraju i doszli do następujących wniosków:
„W badanych postępowaniach najczęściej dochodzono roszczeń z tytułu szkód, które
można określić mianem szkód „w pojeździe”, gdyż materializowały się
w uszkodzonym samochodzie w ten sposób, że polegały na obniżeniu jego wartości,
chodziło w nich o hipotetyczne lub rzeczywiste koszty naprawy albo inne koszty
związane z przywróceniem pojazdu do stanu sprzed wyrządzenia szkody.
Przypadki te zostały podzielone na następujące kategorie:
1) Szkody polegające na obniżeniu wartości pojazdu, określane zazwyczaj
w praktyce obrotu mianem „szkód całkowitych”, których wysokość jest równa
różnicy między wartością pojazdu sprzed wypadku a wartością wraku.
2) Szkody polegające na rzeczywistym poniesieniu lub powstaniu zobowiązania do
zapłaty kosztów dokonanej naprawy pojazdu.
3) Szkody równe hipotetycznym, w rzeczywistości nieponiesionym kosztom
naprawy pojazdu. W praktyce obrotu są one zazwyczaj określane jako szkody
szacowane „metodą kosztorysową”.
4) Szkody polegające na utracie wartości „handlowej” pojazdu po dokonanej
naprawie.
5) Inne szkody w pojeździe.
Oprócz naprawienia różnego rodzaju szkód w pojeździe w analizowanych sprawach
żądano:
a) zwrotu kosztów najmu pojazdu zastępczego,
b) zwrotu kosztów holowania pojazdu,
c) zwrotu kosztów parkingu dla uszkodzonego pojazdu,
d) zwrotu kosztów prywatnych opinii rzeczoznawców poniesionych na etapie
przedsądowym,
e) zwrotu kosztów przedsądowej pomocy prawnej,
f) naprawienia innych szkód .”
Na temat wniosków wypływających z Raportu, pisałem w kilku poprzednich wpisach. (Tutaj i Tu i jeszcze pod tym Linkiem. O Raporcie Rzecznika Finansowego z 2015 r. wspominałem: TUTAJ, TU i TU.i także pod tym odnośnikiem. )